امروز: پنجشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۱ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 4 ربيع أول 1444 | 2022-09-29
کد خبر: 5847 |
تاریخ انتشار : 25 آگوست 2022 - 17:43 | ارسال توسط :
9 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

عمولاً مسئولیت‌های زیاد یا یک پروژه کاری دارای ریسک بالا می‌تواند باعث واکنش استرس شود. «اضطراب بیشتر درونی است» و به واکنش شما نسبت به عوامل استرس زا بستگی دارد. اغلب، استرس و اضطراب به جای هم استفاده می‌شوند. با این حال، باید دانست که بین این دو تفاوت وجود دارد. استرس و اضطراب هر […]

عمولاً مسئولیت‌های زیاد یا یک پروژه کاری دارای ریسک بالا می‌تواند باعث واکنش استرس شود. «اضطراب بیشتر درونی است» و به واکنش شما نسبت به عوامل استرس زا بستگی دارد.

اغلب، استرس و اضطراب به جای هم استفاده می‌شوند. با این حال، باید دانست که بین این دو تفاوت وجود دارد. استرس و اضطراب هر دو از نظر جسمی و روانی بر ما تأثیر می‌گذارند، اما تأثیرات آن‌ها در افراد، متفاوت است. پس چگونه می‌توان آن‌ها را متمایز کرد؟

کارشناسان بیان می‌کنند که در حالی که استرس بیشتر بیرونی است، اضطراب تا حد زیادی درونی است.

اگرچه فرد می‌تواند از طریق خودگویی منفی، نگرش بدبینانه یا نیاز به کمال‌گرایی برای خود استرس ایجاد کند، استرس معمولاً توسط عوامل خارجی ایجاد می‌شود. مسئولیت‌های زیاد یا یک پروژه کاری دارای ریسک بالا می‌تواند باعث واکنش استرس شود. از سوی دیگر، اضطراب تا حد زیادی درونی است و به واکنش شما نسبت به عوامل استرس زا بستگی دارد.

اغلب، حتی بعد از قطع یا حذف عوامل استرس زا، برخی افراد ممکن است هنوز احساس آشفتگی و (یا) پریشانی کنند. «این پریشانی اضطراب نامیده می‌شود.» این یک واکنش یا پاسخ اغراق آمیز به یک موقعیت معین است. اگر نگرانی یا پریشانی که در یک موقعیت خاص احساس می‌کنید غیرعادی، بیش از حد یا بسیار طولانی‌تر از سایر موقعیت‌ها باشد، ممکن است به جای استرس، اضطراب باشد.

اضطراب یک واکنش روانی نسبت به هر تغییری است که اتفاق می‌افتد. این واکنش عموماً از ترس به عنوان یک واکنش شرطی بیرون می‌آید. واکنش شدید به استرس باعث ایجاد اضطراب در سطح عاطفی می‌شود. استرس برای حفظ جرقه زندگی ضروری است در حالی که اضطراب زندگی را از بین می‌برد.

 

علل اضطراب

در مورد استرس، همیشه یک عامل استرس زای بیرونی یا یک محرک وجود دارد مانند یک معلم سختگیر، نزدیک شدن به یک مهلت مقرر یا دعوا با یک دوست. اما با اضطراب، نیازی به وجود یک عامل استرس زا نیست، بلکه می‌تواند نگرانی درباره‌ی چیزی که فکر می‌کنیم ممکن است در آینده اتفاق بیفتد باشد. «بسیار اوقات، چیزی که ما درباره‌ی آن نگران هستیم ممکن است حتی اتفاق نیفتد، اما فکر اتفاق افتادن آن باعث مضطرب شدن و وحشت ما شود.»

تفاوت بین این دو را با یک مثال مشخص می‌کنیم. استرس فشاری است که ممکن است برای ارائه در یک جلسه تیمی، تکمیل یک پروژه به موقع یا اتمام مطالعه برای یک امتحان تجربه کنید. اضطراب نگرانی درباره‌ی این است که ارائه ممکن است خوب پیش نرود، پروژه ممکن است به اندازه‌ی کافی خوب نباشد یا ممکن است در امتحان قبول نشوید.

تمایز دیگری که بین این دو وجود دارد مدت زمان است؛ استرس تا زمانی که رویداد برطرف شود ادامه می‌یابد اما اضطراب می‌تواند پایدار باشد و برای مدت بسیار طولانی ادامه یابد.

 

علائم استرس

علائم استرس شامل بدخلقی، تحریک پذیری یا عصبانیت، احساس پریشانی، سرگیجه، تنهایی، حالت تهوع و احساس کلی ناراحتی است. علائم اضطراب شامل احساس بی‌قراری، تنش، عصبی بودن و احساس کلی ترس است.

استرس و اضطراب هر دو علائم مشترکی مانند بالا رفتن ضربان قلب، بالا رفتن سرعت تنفس، ناراحتی معده یا یبوست دارند، اما همانطور که می‌بینید، از همه جنبه‌های دیگر متفاوت هستند.

 

اضطراب چگونه نمایان می‌شوند؟

اضطراب یا پانیک بیش از حد ما را بی‌حرکت می‌کند و ما قادر به عملکرد نیستیم. پیش رفتن در اکثر موقعیت‌های استرس زا دشوار است اما در نهایت قابل کنترل هستند، در حالی که اختلالات اضطرابی شما را از مدیریت کارهای عادی و روزانه باز می‌دارد.

در حالی که اضطراب خفیف ممکن است مبهم و ناراحت کننده باشد، اضطراب شدید می‌تواند به طور جدی بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد. حملات پانیک مشخصه اختلال پانیک، نوعی اختلال اضطرابی است. همچنین، سطوح بالای استرس و اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی ممکن است نشان دهنده یک اختلال اضطراب اجتماعی باشد.

یکی از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب فراگیر است. برای تشخیص اینکه آیا فردی دارای اختلال اضطراب فراگیر است، باید به علائمی مانند نگرانی بیش از حد و غیرقابل‌ کنترل که بیشتر روزها در طول شش ماه رخ می‌دهد توجه داشت. این نگرانی می‌تواند از موضوعی به موضوع دیگر منتقل شود.

نوع دیگر اختلال پانیک است که با حملات ناگهانی اضطراب مشخص می‌شود که ممکن است فرد را دچار تعریق، سرگیجه و نفس نفس زدن کند. اضطراب همچنین ممکن است به شکل یک فوبیای خاص (مانند ترس از پرواز) یا به صورت اضطراب اجتماعی که با ترس فراگیر از موقعیت‌های اجتماعی مشخص می‌شود، ظاهر شود.

 

چگونه با استرس کنار بیاییم؟

فعالیت بدنی، رژیم غذایی مغذی و متنوع و بهداشت خواب خوب، نقطه شروع خوبی برای کنترل این علائم هستند.

اگر استرس یا اضطراب شما به تکنیک‌های مدیریتی پاسخ نمی‌دهد یا اگر بر عملکرد یا خلق و خوی روزانه‌تان تأثیر می‌گذارد، صحبت با یک متخصص سلامت روان را در نظر بگیرید چرا که به شما کمک می‌کند تا آنچه را که تجربه می‌کنید درک کنید و برایتان ابزار مقابله افزوده فراهم می‌کند. اقدامات متعددی برای کمک به فرد برای مقابله با اختلالات اضطرابی خفیف‌تر، متمرکزتر و کوتاه مدت‌ وجود دارد، از جمله:

مدیریت استرس: یادگیری مدیریت استرس می‌تواند به محدود کردن محرک‌های بالقوه کمک کند. فشارها و مهلت‌های مقرر پیش رو را سازماندهی کنید، فهرست‌هایی را برای وظایف دلهره آور که بیشتر قابل مدیریت هستند تهیه کنید و به زمان استراحت از درس یا کار پایبند باشید.

تکنیک‌های تمدد اعصاب: مدیتیشن، تمرین‌های تنفس عمیق، حمام طولانی، استراحت در تاریکی و مداخلات یوگا برای جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت: یک لیست از افکار منفی که ممکن است به عنوان نتیجه اضطراب در جریان باشند تهیه کنید، سپس لیست دیگری در کنار آن بنویسید که حاوی افکار مثبت و قابل باور برای جایگزینی آن‌ها باشد. اگر علائم اضطراب به علت خاصی مانند فوبیا مرتبط باشد، ایجاد یک تصویر ذهنی از رویارویی موفقیت‌آمیز و غلبه بر یک ترس خاص، می‌تواند مزایایی را نیز به همراه داشته باشد.

شبکه ارتباطی پشتیبانی: با افرادی که حمایت کننده هستند صحبت کنید، مانند اعضای خانواده یا دوستان. خدمات گروه پشتیبانی ممکن است به صورت محلی و آنلاین در دسترس باشد.

ورزش: فعالیت بدنی می‌تواند تصویر خود را بهبود بخشد و مواد شیمیایی را در مغز آزاد کند که باعث ایجاد احساسات مثبت می‌شود.

مشاوره: یک راه استاندارد برای درمان اضطراب، مشاوره روان‌شناختی است. این می‌تواند شامل درمان رفتاری-شناختی ((CBT ، روان‌درمانی یا ترکیبی از درمان‌ها باشد.

یکی دیگر از درمان‌های بالقوه مواجهه درمانی است که شامل مقابله با محرک‌های اضطراب به روشی ایمن و کنترل‌شده به منظور شکستن چرخه ترس در اطراف محرک است.

در نهایت، با مجموعه‌ای از تمرین‌های آرام‌بخش ذهنی مناسب، فرد می‌تواند استرس و محرک‌های ایجادکننده اضطراب را تشخیص دهد و آن‌ها را متمایز کند. علاوه بر این، این مهم است که به یاد داشته باشید استرس و اضطراب بخشی طبیعی و جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند و تجربه آن‌ها همیشه نشان دهنده وجود یک اختلال سلامت روان نیست.

 

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری نیلگون در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید